Nie zamierzam wpajać Wam teorii, pojęć i zagadnień. Będziemy aktywnie rozmawiać i wspólnie poszukiwać Waszej życiowej drogi do kariery zawodowej.
Podpowiem Wam jak samodzielnie zbliżyć się do satysfakcjonującej kariery i realizacji własnego potencjału. Pamiętajcie, macie w sobie wszystkie zasoby, musicie jedynie je odkryć!
Zapraszam do mojego gabinetu!
Decyzja związana z wyborem zawodu podejmowana przez młodzież szkoły średniej jest poważnym problemem. Człowiek we współczesnym świecie jest zmuszony wielokrotnie zmieniać zawód i uzupełniać kwalifikacje w poszukiwaniu nowej pracy. Era społeczeństwa informacyjnego, zmiany w strukturze gospodarczej świata i niepewność jutra powodują, że współcześni uczniowie szukają wsparcia w podejmowaniu decyzji edukacyjno -zawodowych. Od wielu lat, to właśnie „szkoła stanowi znaczące, niezbędne wręcz ogniwo na drodze rozwoju zawodowego człowieka”.[1] Pomimo tego, ze uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej pierwszą decyzję zawodową mają już za sobą, to często towarzyszy im niepewność oraz brak orientacji w dostępnych możliwościach rozwoju edukacyjno-zawodowego. Doradca zawodowy pracujący w szkole ma zatem wielkie szanse, aby pomóc uczniowi w jego rozwoju, a dzięki stosowaniu odpowiednich metod doradczych może wskazać zainteresowanym uczniom odpowiednią drogę edukacyjno – zawodową. Ogół działań, które podejmuje doradca zawodowy w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu i dalszego kierunku kształcenia obejmuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego. System ten określa rolę, zadania i metody oraz formy pracy zawodoznawczej szkolnego doradcy zawodowego oraz nauczycieli w ramach rocznego planu działania. A. Łukaszewicz w opracowaniu KOWEZIU „ Szkolny doradca zawodowy” definiuje: „Wewnątrzszkolny system doradztwa jest to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy”
[1] Z. Wotk, Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006, s.172
Podstawowym aktem prawnym, z którego wynika konieczność organizacji i wspierania poradnictwa zawodowego przez władze publiczne w Polsce jest aktualnie Konstytucja RP
z dnia 2 kwietnia 1997 r. To na bazie umieszczonych w niej zapisów powstały oświatowe akty prawne, w których mowa o doradztwie.
Problematyka poradnictwa zawodowego w Polsce regulowana jest też ustawami
i szczegółowymi rozporządzeniami ministrów odpowiedzialnych za sprawy pracy i edukacji. Od 1974 poradnictwo zawodowe podporządkowane jest dwóm resortom;
Regulacje prawne wprowadzające doradztwo zawodowe do szkół oraz określające zasady udzielania pomocy w wyborze zawodu, kierunku kształcenia:
Obowiązki placówki oświatowej |
Podstawa prawna |
Umożliwienie uczniom dostępu do informacji z zakresu wyboru kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kierunku kształcenia i kariery zawodowej. |
Memorandum o kształceniu ustawicznym Komisji Europejskiej z marca 2000 roku, założenie nr 5 Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 |
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych |
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019r. |
Powołanie nauczyciela – doradcy zawodowego zgodnie z wymaganiami kwalifikacjami oraz określenie jego kompetencji bądź ich podział pomiędzy nauczycieli realizujących w szkole zadania z zakresu doradztwa edukacyjno– zawodowego. |
Rozporządzenie MEN z 1 sierpnia 2017 r.
|
Powiązanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole z działaniami |
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. |
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, stwarza uczniowi możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej – poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy i edukacji, uzyskania informacji o lokalnym rynku pracy oraz zaplanowania własnej kariery szkolnej i zawodowej. Orientacja zawodowa jest ważnym zadaniem wychowawczym szkoły i jest zawarta w Statucie Szkoły. Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są: uczniowie ZSP w Sierakowicach, absolwenci ZSP w Sierakowicach w pierwszym roku po ukończeniu szkoły, ich rodzice, nauczyciele, pracodawcy oraz środowisko lokalne. Obejmuje ono przede wszystkim indywidualną
i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami, ma charakter planowanych działań. Osobami, odpowiedzialnymi za realizację WSDZ są dyrektor szkoły pan Grzegorz Machola oraz doradca zawodowy Aleksandra Labuda.
Osoby współuczestniczące to pedagog i psycholog szkolny, wychowawcy klas, nauczyciel biblioteki, nauczyciele (w szczególności przedsiębiorczości i przedmiotów zawodowych) oraz instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej ( np. WUP, PUP, MCIZ, OHP, Biura karier itp.)
Podstawowe cele pracy w zakresie doradztwa zawodowego:
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zakłada, że:
Program WSDZ obejmuje następujące obszary działania – pracę z:
WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje:
WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
WSDZ w ramach pracy z nauczycielami /Radą Pedagogiczną/ obejmuje:
Szkolny doradca zawodowy realizuje zadania objęte w rozporządzeniu MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego oraz na podstawie zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły planu pracy, doradca koordynuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.
Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
Doradca zawodowy podczas swojej pracy stosuje odpowiednie formy działań, które aktywizują, pobudzają aktywność poznawczą i ukierunkowują na zainteresowania zawodowe uczniów. Najczęściej stosowane w doradztwie zawodowym formy pracy to:
Działania doradcze w ramach WSDZ realizowane są na zasadzie dobrowolności uczestnictwa w ramach:
Na realizację WSDZ składa się:
Do owocnej realizacji zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego konieczna jest współpraca doradcy z innymi nauczycielami, którzy w ramach lekcji przedmiotowych
(w miarę możliwości) mogą realizować tematykę doradczą.
Działania podejmowane przez wychowawców klas obejmują głównie:
Z zakresu orientacji zawodowej z powodzeniem nauczyciel przedmiotu natomiast może:
W poradnictwie grupowym dobór form, technik pracy zależy od prowadzącego. W pracy z młodzieżą najczęściej wykorzystuje się metody, które aktywizują grupę do poszukiwania rozwiązań, podejmowania nowych wyzwań, pokonywania trudności. Takimi metodami są, [2]
Powyższe metody mają swoje plusy i minusy, dlatego najlepszym wyjściem będzie połączenie kilku metod na jednych zajęciach. Doradca zawodowy musi zatem umożliwić grupie przejścia przez te wszystkie stadia, gdyż wtedy praca osiągnie maksymalne korzyści.
[2] ABC Poradnictwa Zawodowego w szkole. Tamże, s. 41-43
Dla indywidualnych odbiorców są to m.in.:
Dla szkół:
Dla innych podmiotów:
Dla pracodawców:
[3] Szkolny Doradca Zawodowy. Koweziu, Warszawa 2003
Przebieg i efekty pracy w zakresie WSDZ są poddawane systematycznej obserwacji
i ocenie. Realizacja tematyki z zakresu doradztwa zawodowego dokumentowana jest wpisem tematu do dziennika zajęć lekcyjnych. Po zrealizowaniu planu/zadań WSDZ doradca zawodowy sporządza sprawozdanie roczne.
Zmian w WSDZ dokonuje Rada Pedagogiczna zatwierdzając je nową uchwałą.
Program został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 8 września 2021r.
Opracowała Aleksandra Labuda